18:45 - 22:30
  • za 4 jun
    18:45 - 22:30
    Pauze 21:00
    Theaterzaal

Lovende recensies voor deze eigentijdse Hamlet van Brett Dean!

De beroemde uitspraak van Hamlet "To be or not to be, that is the question" uit het beroemde toneelstuk van Shakespeare kennen we waarschijnlijk allemaal. Het is het dilemma waar Hamlet voor staat: is het wel zo nobel om alle leed geduldig te ondergaan of kan ik die hopeloze strijd beter meteen opgeven door uit het leven te stappen? Moet ik er wel zijn, of kan ik er maar beter niet zijn? Wat doe je als je moeder trouwt met de broer c.q. moordenaar van je vader? Hamlet denkt er serieus over om uit die intens slechte wereld te vluchten door zelfmoord te plegen.

Het verhaal wordt nog complexer als de geest van Hamlets overleden vader regelmatig ten tonele wordt gevoerd. Die geest biecht aan zijn zoon op dat de vader ook het nodige op zijn geweten heeft. De geest geeft de zoon opdracht om wraak te nemen. Maar is Hamlet daartoe in staat? Het zijn complexe vragen die geen gemakkelijke antwoorden opleveren.

De Australische componist Brett Dean heeft er zulke mooie muziek bij gecomponeerd, dat deze eigentijdse Hamlet zeer lovende recensies ontving na de première in Glyndebourne 2017. "New opera doesn't often get to sound this good!" zo schreef The Guardian. De Sunday Times schreef: "This is the operatic event of the year!" Het zal een onvergetelijke en spannende avond worden.

De inleiding voorafgaand aan deze opera wordt verzorgd door Henriët Griffioen

Opera op het filmdoek; een bijzondere belevenis!

• Wereldberoemde opera’s live vanuit The Metropolitan Opera in New York op ons filmdoek in Baarn
  • Inleiding door onze operadeskundige en -ambassadeur Henriët Gerritse-Griffioen
  • Schitterende muziek, prachtige kostuums, fantastische operazangers en -zangeressen, close-up in beeld gebracht
  • Engelse ondertiteling
  • Perfecte HD beeld- en geluidskwaliteit

Een compleet avondje uit
De rode loper ligt uit voor onze operagasten. Na binnenkomst ontvangen wij je graag met een glaasje bubbels. Het pauzearrangement bestaat uit een drankje naar keuze en een aantal luxe, hartige hapjes. Ons speciale horeca-arrangement maakt je operabezoek helemaal compleet!

---------------------------------------------------------

VIP voor één avond? | Speeldoos VIP Vervoer
Heb je je altijd al een keer VIP willen voelen? Vanaf nu kan dat! Samen met partner Volvo Buitenweg bieden wij het SPEELDOOS VIP VERVOER.

Hoe werkt 't?
Je boekt kaarten voor deze voorstelling en vraagt het VIP Vervoer aan. Uit de aanvragen loten wij een winnaar. Win je? Dan ben je onze VIP van de avond en word je thuis opgehaald door onze chauffeur en ook weer thuisgebracht. Op de voorstellingsavond hebben wij voor je/jullie een tafeltje gereserveerd en ontvang je voorafgaand aan de voorstelling van ons een kopje koffie/thee en na afloop een drankje naar keuze.

Klik hier om het VIP Vervoer aan te vragen

Programma

De eeuwige twijfel van Hamlet

Tijdens het prestigieuze Glyndebourne Festival in Engeland vond in 2017 de wereldpremière plaats van de opera Hamlet. Het succes was zo overrompelend, dat sindsdien ieder zichzelf respecterend operahuis deze productie zo snel mogelijk wilde uitbrengen. Dat is bijzonder, want het gebeurt niet vaak dat een compleet nieuwe en dus eigentijdse opera zóveel succes heeft.

De Scandinavische legende over Hamlet werd al begin 13e eeuw opgeschreven. Niemand minder dan Shakespeare heeft er vervolgens rond 1600 een wereldberoemd toneelstuk van gemaakt. U weet wel, met die ene beroemde zin "To be or, not to be; that is the question." Moet Hamlet geduldig het onheil afwachten, of moet hij juist strijdend ten onder gaan? Deze gewetensvragen stelt Hamlet zichzelf voortdurend. Daarbij doet hij of hij gek is geworden, terwijl hij ondertussen filosofeert over het leven en de onvermijdelijke dood. Hamlet doet alsof hij gek is, maar zijn geliefde Ophelia wordt écht gek van die eeuwige twijfel.

Prins Hamlet is een grote twijfelaar en weet dus niet of hij het advies om wraak te nemen, zoals de geest van zijn overleden vader hem heeft gezegd, moet opvolgen. Spreekt die geest wel de waarheid? Of wil de geest hem juist verleiden tot slechte daden? Moet Hamlet wel wraak nemen? Moet hij zijn oom Claudius, de vermeende moordenaar van zijn vader, wel vermoorden? Het lukt hem niet om een beslissing te nemen. Daarmee reist de vraag of Hamlet nou een held is, of juist een lafaard. Het is duidelijk dat hij heel erg in de knoop zit met zichzelf. Uiteindelijk komt hij nauwelijks tot actie waardoor hij zichzelf gaat haten en dan alsnog ten onder gaat.

De Australische componist Brett Dean speelde jarenlang altviool in de Berliner Philharmoniker, maar hij componeerde ook regelmatig. Vanaf 2000 gooide hij het roer om en koos hij definitief voor het componeren en dirigeren. Zijn vele composities worden regelmatig uitgevoerd door vooraanstaande musici en dirigenten over de hele wereld. Zo ook zijn opera Hamlet, die bij de première werd uitgevoerd door The London Philharmonic.

We mogen ons gelukkig prijzen deze bejubelde nieuwe opera zelf te gaan bekijken en beluisteren op 4 juni in Theater de Speeldoos. Aan de topcast zal het niet liggen! Het gebeurt niet vaak dat zoveel beroemde zangers hun medewerking verlenen aan een geheel nieuwe opera.

New opera doesn't often get to sound this good!

The Guardian

Credits